21-årig mand idømt behandlingsdom i sag om brandstiftelse

dato

Retten fandt det bevist, at den 21-årige i november 2025 i fire tilfælde havde sat ild til skraldespande ved boliger i Marstrup. Ved en af brandene spredte ilden sig til et stråtækt hus, der blev totalskadet.

En 21-årig mand fra Haderslev blev torsdag ved Retten i Sønderborg idømt en dom til behandling på psykiatrisk afdeling i en sag om brandstiftelse.

 

Retten fandt det bevist, at den 21-årige i november 2025 i fire tilfælde havde sat ild til skraldespande ved boliger i Marstrup i Haderslev Kommune.

 

Ved afgørelsen lagde retten særlig vægt på, at tiltalte havde været ude at gå om natten på tidspunktet for alle de fire brande, og at der på hans telefon fandtes notifikationer fra ChatGPT, der gengav kendetegn fra brandene.

 

Anholdt efter få timer

De to første brande fandt sted henholdsvis natten til den 9. november og 15. november. De to sidste brande blev anmeldt med 20 minutters mellemrum om natten til den 16. november. I det sidste tilfælde spredte branden sig til et stråtækt hus, der blev totalskadet.

 

Ved de andre brande havde ilden bredt sig til hæk eller plankeværk. Ingen personer har været i fare i forbindelse med brandene.   

 

Den 21-årige mand blev anholdt af Syd- & Sønderjyllands Politi godt to timer efter den sidste ildspåsættelse.

 

Den 21-årige, der nægtede sig skyldig, har været varetægtsfængslet på psykiatrisk afdeling frem til retsmødet. Han ankede dommen på stedet, og retten besluttede, at han forsat skal sidde varetægtsfængslet, ind til landsretten har behandlet sagen.

Data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder Syd- og Sønderjyllands Politi.
Kilde: Syd- og Sønderjyllands Politi